2,4 millioner danskere har en profil på Facebook. 130.000 skriver på deres egen blog. 15.000 danske twittere har opdateret deres profil 1.116.771 gange. Og på globalt plan tjekker omkring to tredjedele af alle internetbrugere jævnligt de sociale medier.
Alligevel benytter kun omkring 6% af danske virksomheder sig af sociale medier i deres kommunikation (Idag.dk). Det er tankevækkende, specielt når medarbejdere, samarbejdspartnere og ikke mindst forbrugere tilbringer en stigende del af deres fritid netop på de sociale websteder.
Sociale medier er en fantastisk mulighed for at komme i kontakt med forbrugerne. En blog, en facebookside eller en twitterprofil kan være det direkte led mellem virksomheden og dens målgrupper. Men både på dansk og internationalt plan tøver mange virksomheder med at udnytte potentialet i de nye medier. Mange er nervøse for at udlevere virksomheden på de sociale medier, hvor man ikke kan styre kommunikationen, når vilddyret først er sluppet løs. En god ide kan derfor være at starte i det små. Start med at følge med i, hvad der bliver sagt om emnet og dit brand på nettet, og du kan få en unik indsigt i, hvad forbrugerne egentlig mener. For selv om din virksomheden vælger ikke at blande sig i hele posturet, kan andre jo sagtens diskutere dig alligevel!
De tre gyldne trin for virksomheder, der vil arbejde med sociale medier:
Af Louise Poulsen, lp@ccpublicrelations.dk
De tre gyldne trin for virksomheder, der vil arbejde med sociale medier:
- Lyt! Start med at følge med i, hvad der bliver sagt om dit brand og dit område. Hvilke sociale medier er mest relevante for dig at følge med i?
- Svar! Start med at bygge relationer til forbrugerne via de sociale medier. Kommenter fx på blogs, der har relevans for din virksomhed.
- Deltag! Opret din egen blog, facebookside, twitterprofil eller andet. Opdater den jævnligt med ting, der er interessante for dine followers - ikke kun for dig selv.
Af Louise Poulsen, lp@ccpublicrelations.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar