fredag den 9. oktober 2009

Kvinder snakker, mænd samler...

...det viser en spritny rapport udgivet den 4. oktober af Jon Lund.

Rapporten undersøger kønsfordelingen på dansk internet, og ved første øjekast ser det ud til, at vi står rimeligt lige. På en måned er 3,7 millioner voksne danskere på nettet, halvdelen mænd og halvdelen kvinder. Også tiden, vi bruger på nettet, er nogenlunde ligeligt fordelt.

Men så hører lighederne også op. Kvinder har nemlig sat sig tungt på de sociale websites! I august tilbragte 2,4 millioner danskere på Facebook i alt 19,3 millioner timer på det populære site. Kvinderne stod for de 13 millioner timer, mens mændene nøjedes med 6 millioner. Det er mere end dobbelt så meget, og det er immervæk noget af en forskel. I gennemsnit brugte kvinderne 19 minutter om dagen på facebook, og mændene kun 11 minutter. Samme tendens viser sig på andre sociale websites - twitter og arto er ligeledes domineret af det feminine køn, der åbenbart lever op til sit ry om at snakke meget, også i det virtuelle. En undtagelse er dog LinkedIn og MySpace, hvor mændene er de mest aktive.

Mens kvinderne bruger tid på at netværke på de sociale sites, bruger mændene tiden på at samle information. Nyhedssider som fx TV2 og EB kan notere sig, at mændene her bruger over dobbelts så meget tid som kvinderne. Og det gælder både nyheder, sport, fritid og IT.

Er vi tilbage i stenalderen, hvor mænd samlede mad mens kvinderne tog sig af børn og gamle hjemme i hulen? Jon Lund påpeger, at tendensen i hvert fald er værd at tage med i sine overvejelser, både når man ansætter og parrer medarbejdere i teams, men også i marketing-øjemed. Fx fungerer kvinder langt bedre end mænd som ambassadører, fordi de helt naturligt vil sprede budskabet i deres netværk. Og så er det jo værd at tage med i overvejelserne, når man udvikler kommunikationsstrategier med fokus på de sociale medier.

Se rapporten her

Af Louise Poulsen, lp@ccpublicrelations.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar