tirsdag den 26. maj 2009

Personlig branding - i sundhedens tegn

Er du på kernesund eller hansson? Økologi eller fusionsprodukter? Og hvornår har du sidst løbet en halvmaraton?

Vi forbrugere har længe markedsført os selv på vores forbrug. Med bilen, tøjet og de eksotiske oplevelsesrejser til fjerne destinationer har vi fortalt omverdenen hvem vi er - eller måske i højere grad, hvem vi gerne vil være.

Men nu har den personlige branding fået en ny vinkel - og den er sund! Pludselig er det so last year at købe dyre biler og frådse i designertøj. Nej, nu er det sundheden der tæller. Og ve den, der ikke kender til kernesund eller Lene Hansson (til den sundhedsignorante læser kan det oplyses, at det drejer sig om bogen Kernesund Familie og dens efterfølgere af Ninka Bernadette samt Lene Hansson og hendes slankemetoder, blandt andet fra bogen Turboslank). Og hvis du så meget som overvejer en aften på sofaen med fjernbetjeningen i den ene hånd og en plade Marabou i den anden, kan du være sikker på, at sofapolitiet straks kommer efter dig. Du skal i hvert fald ikke regne med at hitte på nogen trendlister i år - medmindre selvfølgelig du kan undgå at blive opdaget.

Hvis man spørger en celeb lever de udelukkende af økologiske danske grønsager og grøn te dyrket af kinesiske fair-trade bønder. Yoga og løb et par timer om dagen er en selvfølge. Men ikke kun de kendte er med på sundhedsbølgen. Flere og flere danskere løber fx maraton - på blot fem år er Copenhagen Maraton vokset til dobbelt størrelse fra knap 5.000 løbere til over 10.000 i år. Og selv om Ebeltoft Kurcenter nu er blevet bustet af Operation X, afholder det os ikke fra at ty til alle mulige andre mere eller mindre alternative kure - eller livsstilsændringer, som det vist nok hedder.

Men er det nu så slemt - at brande os selv ud fra, hvor sunde vi er? Sidegevinsten er jo til at tage og føle på, bogstaveligt talt. Stramme lår og flade maver er vel ikke den værste bivirkning af den nye sundhedsbølge. Så skynd dig ud at løbe, spis en økologisk gulerod og drik en powershake med hørfrø - så er du samtidig sikret en plads i den blå bog over trendsætterne.

Af Louise Poulsen
Kontakt: lp@ccpublicrelations.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar