mandag den 18. maj 2009

Pengestærke konfirmander


Fremtidens forbrugere kan i disse uger opleves hver mandag på Strøget i enhver større dansk by eller i Storcentre.

Konfirmand 2009 er på gaden med tegnebogen spækket med kontanter. Finanskrisen har tilsyneladende ikke sat sine spor på familie og venners gavmildhed til konfirmationen. Ifølge Nordea Bank er hver af de ca. 50.000 13-14 årige konfirmander blevet i gennemsnit 13.000 rigere. Dertil kommer elektronisk udstyr som bærbare pc'ere, IPods og smykker, som også lå på gavebordet.

Generation Z også kaldet curling-generationen har siden seks-års alderen været vant til at bestemme, hvad der skulle ned i indkøbsvognen. Trods deres unge alder er de faktisk de mest typiske forbrugere i storcentre som Bruuns Galleri i Århus. Gennemsnitskunden er en pige på 14 år! Her hænger de ud med venner, går i biografen og hygge sig med at shoppe. Z-generationen er individualister, der gerne selv vil bestemme - også deres egen konfirmationsgave. Måske var det derfor pengene strømmede ind i telegrammerne og helt overtrumfede traditionelle gaver som ure og smykker. Måske er det bare blevet en konkurrence, som hurtigt kan afgøres af sms-strømmen. 10, 20, 30.000 kr. Ingen højere:-) Måske skyldes det finanskrisen, at kolde kontanter er i højere kurs end guld og ædelstene?

Her i huset forenede vi traditionerne med tidens trang til oplevelser til konfirmanden. Og jeg skulle hilsen at sige, at hverken armbåndsuret, fodboldaktierne eller de spanske fodboldbilletter er blevet byttet! Og lidt penge blev det også til!


Af Helle Blach

Ingen kommentarer:

Send en kommentar