onsdag den 1. juli 2009

Guidebog eller tilfældigheder...

Rejser du efter guidebøger eller tilfældigheder? Guidebøgerne er fulde af gode råd om, hvor du skal indtage din planlagte mad, sove i lav-, middel- eller topklasse dyner og hvor du skal have dine "enestående" oplevelser - sammen med alle de andre tusinder, der læser de samme sider som dig. Samtidig går du ikke glip af de ting, som jo rigtignok ifølge guidebøgerne er vigtige at se. De må jo være skrevet af globetrottere, der har boet...mindst 20 år i landet og ved, hvad der er værd at se. Eller hvad?!

Turen går til Kina i år med min skønne kæreste og bogen af selv samme navn er indkøbt...mest til glæde for mig selv. Jeg har ved tidligere rejser bevist, at jeg går stærkt op i at få set de "ti fedeste steder" ifølge guidebogen. Hvad nu hvis jeg aldrig kommer tilbage til lige nøjagtig dét sted på kloden igen. Og gik glip af en sjælden gade, bygning, blomt eller kantsten! Så ja, jeg må nok også hellere følge den stiplede linje vist på billedet i guidebogen, for den skulle ifølge globetrotteren, der har skrevet bogen, være bedre end alle andre veje. Og jeg må nok også hellere prøve dén restaurant, som skulle have de bedste spisepinde i byen.

Sagen er den, at min kæreste rejser efter tilfældigheder, hvilket kan give en noget komisk cocktail af os to på tur. Mens han går rask fremad, går jeg ham i hælene med næsen i en guidebog og forsøger ihærdigt at kigge op, mens jeg læser om, hvad jeg ser på vores venstre side - og ups, jeg skal også lige holde øje med højre side, samtidig med at jeg fortæller ham alt det, han ikke ved. Mit argument er, at jeg gerne vil lære noget, om det sted jeg rejser til, hvilket jeg selv synes lyder meget fornuftigt - men jeg vil på den anden side heller ikke gå glip af alt det spontane min kæreste oplever. Så på trods af at guidebogen er indkøbt, har jeg bestemt at gå VED SIDEN af min kæreste i år og suge Kina til mig. Tilfældighedernes guidebog er mit bedste tip til rejsen - jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at følge den selv, så jeg får oplevet de små ting, der giver det virkelige break fra en hektisk hverdag herhjemme og ren livsglæde: et smil fra et par fremmede øjne, en tur på cykel i Beijing og den uforudsete hilsen fra de lokale. God spontan ferie!


Af Anne Thomsen, PR-konsulent
Kontakt: at@ccpublicrelations.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar