torsdag den 10. december 2009

Kvinder der tænker for meget

Efter eget ønske fik jeg bogen "Kvinder der tænker for meget" i fødselsdagsgave - og min kæreste stod og klappede i sine små hænder og kunne ikke vente på, at jeg gik i gang. Jeg tænkte - ja ja, glæd du dig bare, men den ændrer jo ikke noget. Min tanke om bogen gik nemlig straks på, at den nok ville være noget overdrevet og lidt for kvinde-hjælp-dig-selv-agtig og skildre skøre kvinders sygelige tvangstanker, som ville give mig et godt grin og bekræfte mig i, at jeg da egentlig var ok normal oveni...


Da jeg kom i gang med bogen viste det sig dog hurtigt at være anderledes. Susan Nolen-Hoeksema, som er bogens forfatter og professor i psykologi, skriver, at 73% af alle kvinder overtænker. Det gav stof til eftertanke og jeg læste hastigt videre. Hun beskriver, hvordan kvinder ofte bliver revet ind i et spindelvæv af tanker, som de selv har svært ved at komme ud af. Sund bekymring gør ingen skade, men det kan være skadeligt, når tænkningen tager overhånd, og vi bliver ved med at køre rundt i de samme negative tanker uden at komme frem med en løsning.

Bogen beskrev også mange hverdagssituationer, og det endte derfor med, at jeg blev helt opslugt af bogen og havde svært ved at lægge den fra mig, før den var læst færdig. Den kommer blandt andet med nogle strategier til, hvordan man kommer ud af dette væv af tanker, når man først er begyndt, og også til hvordan man lærer at styre sine tanker og kende forskel på sund bekymring og overtænkning.

Alt i alt kan jeg kun anbefale bogen og sige, at den giver stof til eftertanke. Om min kæreste nu vil anbefale sine venner at give deres kæreste bogen, kan jeg kun gisne om, men jeg må indrømme, at jeg tænker over tingene på en lidt anden måde nu.

Du kan læse mere om bogen her eller se, hvor du kan købe den her.

Af Lykke Juulsen, lj@ccpublicrelations.dk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar