mandag den 10. august 2009

Messe - blogs

Tidligere var de store modeshows forbeholdt kendisser og journalister fra kendte medier som Eurowoman, Voque og Elle. En positiv eller negativ omtale fra disse celeb journalister var nok til at betyde knald eller fald for en ny designer.

I dag har en ny gruppe holdt deres indtog på de store shows. En gruppe helt almindelige mennesker, der formår at få deres budskab ud til tusindvis af læsere, vel at mærke uden at være afhængige af oplagstal og annoncesalg. Vi taler naturligvis om bloggerne.

De danske mode-bloggere er ved at komme frem i skoene og følger dermed i de amerikanske, engelske og faktisk også svenske bloggeres fodspor. Nogle af bloggerne har op til 65.000 hits om måneden, hvilken kan sammenlignes med fx Alt for Damerne og Femina, der hver har et oplag på omkring 70.000.

På dette års messe blev bloggerne behandlet på lige fod med journalister fra de fashionable medier. De blev kørt rundt i pressebusser, kom med til de store shows og blev forkælet med goodybags. Hvad der kom ud af det? Se bare nogle af bloggernes indlæg på nedenstående links:

http://fierceogfattig.blogspot.com/2009/08/lrdag-cph-vision.html

http://www.clamour4glamour.com/2009/08/minimarket-ss10.html

http://www.styleintuition.dk/2009/08/j%c3%a6geren-og-byttet/

http://copenhagenstreetstyle.dk/seen-outside-minimarket-show/

Af Louise Poulsen
Kontakt: lp@ccpublicrelations.dk

3 kommentarer:

  1. @Louise,
    Udviklingen i blogs er utroligt interessant for tiden - og det gælder måske især på modeområdet.

    Må jeg tillade mig et lille spørgsmål: Er der nogen forskel på bloggerne og journalisterne fra et PR-rådgiver-synspunkt? Jeg tænker måske især på faglighed og kritisk sans?

    SvarSlet
  2. Hej Jacob.

    Tak for din kommentar. Forskellen mellem bloggere og journalister er et interessant spørgsmål, som vi også beskæftiger os meget med.
    Som udgangspunkt behandler vi bloggerne akkurat som vi behandler journalisterne. Deres faglighed er ofte stor, idet de skriver om ting der virkelig interesserer dem. Men akkurat ligesom med journalisterne er der forskel på fagligheden mellem de enkelte bloggere - en journalist, der har arbejdet med et område i mange år ved jo også mere, end en der lige er begyndt. Og bloggerne er ligeså kritiske som journalisterne - de har en meget udpræget sans for, hvad de selv og deres læsere er interesseret i. Det kan vi selvfølgelig kun bifalde.
    OG så er det selvfølgelig ekstremt vigtigt at følge med i deres blogs og at have en ægte dialog med de bloggere, man gerne vil arbejde sammen med. Det nytter ikke noget at skyde med spredehagl.Og her hjælper det selvfølgelig også rigtig meget hvis man selv personligt er interesseret i dét, de skriver om:)

    Jeg håber det svarer lidt på dit spørgsmål - man kan jo skrive side op og side ned om emnet:)

    Mvh Louise

    SvarSlet
  3. Jo tak, det svarer faktisk meget godt på det. Og det svarer vel egentlig også til mine egne erfaringer - at der blandt bloggere ofte er et højt engagement, og svingende faglighed.

    SvarSlet