tirsdag den 21. april 2009

Ny narcissisme - når personlig branding bliver pinlig


Vi ved det godt. Nutiden handler om branding - ikke kun virksomheden og dens produkter, men også gerne den administrerende direktørs personlighed. I den forgangne uge fik vi set brandingens bagside. Erik og Anni - nørden og nøgenmodellen - i et pludseligt sceneskift fra jetset-liv til grundlovsforhør. Ugens kendis-begivenhed har sat fænomenet personlig branding under en særdeles skarp lup og tvinger os alle til at revurdere om personlig branding ikke snarere kan ende med at blive pinlig.

For hvornår er det lige, at vi i bundlinje-resultatets hellige navn skal stå frem på nationalt TV og delagtiggøre vores medborgere og potentielle kunder i privatlivets hemmeligheder? Svaret er ganske simpelt: Aldrig.

For det giver ikke mening, at se Anni og Erik købe røde pølser i en discountbutik, mens de i næste nu ankommer på den røde løber til et VIP-arrangement. Det giver snarere anledning til at spørge sig selv om, hvorfor et par, som tilsyneladende har fundet kærligheden i hinanden, har et behov for at udstille sig selv ganske meningsløst. Bevares det er god underholdning - men ved de selv det?

Trenden er til reality for fuld TV-udblæsning. Vi ser helt unge, småforvirrede piger blive mødre og lidt senere den evige føljeton om singlernes jagt på kærligheden - hvor vi er nogen, som godt kan få mistanke om, at at jagten ikke gælder kærlighed men opmærksomhed.

For det er svært at få opmærksomhed, når alle er på 24-7 og alle har spændende jobs, interessante meninger og tilbud, som vi bare ikke kan sige nej til. Så skaber vi ynkelige figurer, som fx Sidney Lee, der kun er kendt for at optræde i den ene ydmygende situation efter den anden endda uden at blive særlig rig. Så møder vi Paris Hilton, der til gengæld bliver mere rig, fordi hun dukker optil lanceringen af en ny taske. Og ja vi møder brandingens grimme bagside, når pressen også møder op den dag, hvor luftkastellet mister pusten.

Tryk avler modtryk - og lur mig om ikke fremtidens succesfulde ønsker at bevare de personlige hemmeligheder og kun brander, når det giver mening.

Af: Vivienne Kallmeyer, journalist
Kontakt: vk@ccpublicrelations.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar